Jestli je na Číně něco ohromující, tak jsou to rozhodně jejich super vlaky. Řítí se rychlostí 300km v hodině a ve vlaku by to ani člověk nepoznal, kdyby mu venku před očima krajina neubíhala jak závodnímu zajíci.
Když jezdíme na víkend k Leeovým rodičům, tak to je trať Shanghai-Nanjing, kde rychlovlaky jezdí prakticky co hodinu a o víkendu díky velkému provozu dokonce i co půl hodiny. My jezdíme Shanghai-Zhenjiang, což je vzdálenost kolem 300km a vlakůvka to zvládá za hodinu dvacet, když nemusíme čučet jak puci čtvrt hodinu v Suzhou.
Obr. Tahle čekáme na naše spojení na nádraží v Shanghai
Obr. Nádraží v Nanjingu - obrovský jak letiště, tohle je extra patro, kde se dá najíst
Obecně se označují CRH (China Railway High-speed) a bombastický je spojení Shanghai-Peking, protože vlakem se těch nějakých 1300km udělá za 5 hodin. Pravda, vlak moc nestaví, ale pro nás bydlící v Shanghai je to mnohem lákavější, než se třepat letadlem, protože vnitrostátní linky jsou známé svými nekonečnými zpožděními.
Obr. Takhle jsme si to frčeli... (foceno z mobilu, kvalita nic moc)
CRH vlaků mají několik typů nebo verzí, my amatéři se orientujeme podle předního čumáku – jeden vypadá jak kachna, druhý jako delfín. Vevnitř to vypadá jak v letadle, akorát je tam víc (mnohem mnohem víc) místa na nohy. Technologie Čínani "převzali" ode všech – ať už je to japonský Shinkanzen, německý Siemens nebo slavné švýcarské Pendolino. Ale co všechny tyhle zahraniční firmy štve nejvíc je fakt, že nejenom že si z každýho vyberou to nejlepší, ale že ty svoje verze nabízí Čína na mezinárodním trhu k prodeji...
Obr. Tak tohle je ta kachna ala Skinkanzen...
Obr. ...A tady jeden delfín od Pendolina
A pak tu máme samozřejmě Maglev, magnetický vlak (jestli to tak můžu nazvat), který funguje v Shanghai jako extra linka metra na letiště PuDong. Stojí to nějakých 10 eur jedna cesta, ale s platnou letenkou se dá uhrát pár eur sleva. Meglev to vytáhne až na nějakých 300km/hod, což je ještě rychlejší než místní blázniví taxikáři, a že ti na to dupou!
Obr. Maglev